tisdag 21 juli 2015

Den överlevde!

Min stackars surdeg blev bortglömd under semestertrippen, nästan 4 veckor utan mat och vatten. Men inte var den långsint! Lite mjöl och vatten gjorde susen och nu är den pigg igen. Borde nog baka nåt på den snart.


Startade surdegen enligt Sèbastien Boudets instruktioner i boken Den franske bagaren. Har tidigare testat göra surdeg men den har aldrig blivit riktigt bra. Men med denna lyckades jag äntligen!

Så här gjorde jag

Dag 1
Blanda ½ dl rågmjöl  och ½ dl vetemjöl med 1 dl ljummet vatten. Förvara burken i rumstemperatur med locket på glänt.

Dag 2
Mata surdegen med 1 dl vatten, ½ dl rågmjöl och ½ dl vetemjöl och rör om.

Dag 3
Mata surdegen med 1 dl vatten, ½ dl rågmjöl och ½ dl vetemjöl och rör om.

Dag 4
Nu är surdegen förhoppningsvis redo att bakas med. Om inte så mata den igen. För varje dag som du matar din surdeg tar det kortare tid för den att börja bubbla. En frisk och mogen surdeg brukar börja bubbla 2–3 timmar efter matningen.     


Om jag inte ska baka på surdegen häller jag bort surdeg så att det bara är någon matsked kvar i burken. Annars blir surdegen bara större och större och kräver mer och mer mat. När det blir lång tid mellan bakningarna tar jag fram surdegen ur kylen ca en gång per vecka och matar den, låter den stå framme i rumstemperatur och bubbla till sig innan den åker in i kylen igen.



              
           

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar