onsdag 22 juli 2015

Caesarsallad

Idag skulle det bli caesarsallad till lunch. Det är sambons favoritsallad. Trodde att jag hade sardeller hemma men ack. Men man tager vad man haver. Fanns kvar en kantbit av veckans surdeg så det skar jag i grova bitar och stekte i olja och riven vitlök-det blev finfina krutonger.



Caesardressing utan sardeller

1 äggula
1 tsk dijonsenap
2 tsk citronsaft
2 tsk vitvinsvinäger
1 liten vitlöksklyfta
ca 2 dl rapsolja
ca 2 msk vatten
ca 1 dl riven parmesanost
salt och peppar

Mixa äggula, dijonsenap, citronsaft, vinäger och vitlök med stavmixer. Häll i oljan, först droppvis och sedan i en fin stråle, medan du mixar. Blanda ner den rivna parmesanen och smaka av med salt och peppar. Jag vill ha min dressing lite lösare så jag brukar späda den med ca 2 msk vatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar