måndag 4 januari 2016

Chokladpraliner med jordgubbstryffel

Gjorde mitt andra försök med pralintillverkningen och nu gick det vägen! Jättegoda praliner med en krämig jordgubbstryffel. Det finns så mycket kul att handla på Lyckas med mat. Skulle kunna åka förbi den affären varje dag :)


Jordgubbstryffel
100 g mörk choklad av bra kvalitet
50 g ljus choklad av bra kvalitet
50 g jordgubbspuré
50 g glykossirap  
50 g mjukt smör

Värm jordgubbspuré och glykossirap till ca 40 grader. Tag från plattan och rör i smöret. Värm choklad till den är ljummen och rör sedan ner jordgubbsblandningen i chokladen. Mixa med stavmixer så att det blir helt slätt. När tryffelsmeten är max 29 grader kan den spritsas i de gjutna skalen.


När jag tempererade chokladen värmde jag först upp den mörka chokladen till 48-50 grader. Sedan hällde jag ut det mesta av chokladen på den blanka sidan av min baksten. Rörde runt chokladen med en degskrapa tills temperaturen sjunkit till ca 28 grader. Därefter hällde jag tillbaka chokladen i bunken och rörde om med resterande varm choklad. För att komma upp till ca 31-32 grader fick jag värma ett par sekunder i mikron. Men var försiktig! Temperaturen får inte överstiga 32 grader då är det bara att börja om från början... 

Sedan fyllde jag pralinformen full med choklad, slog den lätt i bordet för att få bort ev luftbubblor, och lät den stå nån minut. Häll ut chokladen och låt formen stå upp och ner (jag ställde den på två metallringer). Skrapa formen ren från choklad och låt stå ett tag till. Skrapa ren igen och ställ sedan med chokladen uppåt och låt stelna. 

Fyll skalen med tryffelsmet och låt stå svalt (inte kyl) över natten. Locka med choklad. Jag lockade först med otempererad choklad och sedan med tempererad choklad.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar